Sömntåg

Jag ligger här i sängen och kan verkligen inte sova. Ju mer jag tänker på att jag borde sova desto mer panik får jag och desto svårare tycks det bli. Varför är det så där ibland?

Min bästis brukar prata om sömntåg. Ibland säger hon "...där gick mitt sömntåg". För mig har alltid det där varit obekripligt. Vad då ett tåg? Jag brukar inte ha så svårt för att somna och om hon och jag delar rum så tycks alltid mitt tåg pasera före hennes.

Men jag har funderat på de där sömntågen (speciellt när jag inte kan sova). Jag minns att hon har sagt något om att de passerar varannan timma och det ger mig ännu mer panik (jag vil ju sova nu). Så vad säger då var källa internet?

Sinnet.nu
Två vågtoppar är 60-90 minuter från varandra. Detta kallas ibland sömntåg. På kvällen när man känner att ett sömntåg kommer kan man passa på att hoppa på. Efter en halvtimme har man missat det! Har man insomningssvårigheter är det värt att träna på att kunna utnyttja dessa tåg.

Communicera
Du kan nu välja "sömntåg", eftersom det passerar ett ungefär varannan timma. Om du av någon anledning inte somnar direkt, kan det vara så att du får ge dig till tåls tills nästa sömntåg kommer två timmar senare.

Jag tror mer och mer att det kan stämma. Har inte ni någon gång (likt mig nu) varit jätte trött....för att sedan i nästa ögonblick ha jätte svårt för att somna?

Förresten... tror ni att det är John Blund som är lokföraren? :-)
image5
Foto: Eget kollage från Sömnhjälpen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0